Nomadland Filminin Ekonomiyle Olan İlişkisi

İçinde gerçekçiliği destekleyen birçok elementin bulunduğu bu filmde “ekonomi”ye dair detayların olması da şaşırtıcı olmasa gerek! Nomadland’in ekonomiyle olan ilişkisini bir de bizden dinleyin...

2021 En İyi Film Oscar'ını alan Nomadland''in yönetmeni Chloé Zhao En İyi Yönetmen, başrol oyuncusu Frances McDormand da En İyi Kadın Oyuncu ödülünün sahibi oldu.

Modern bir göçebenin hikayesini anlatan Nomadland gerçek hayattaki hikayeleriyle filmde yer alan çokça oyuncu var. İçinde gerçekçiliği destekleyen birçok elementin bulunduğu bu filmde “ekonomi”ye dair detayların olması da şaşırtıcı olmasa gerek! Nomadland’in ekonomiyle olan ilişkisini bir de bizden dinleyin...

Nomadland Filminin Ekonomiyle Olan İlişkisi resim: 0

  • Nomadland, 2008 Finansal Krizi’nden sonra evlerini kaybeden, her geçen gün yoksullaşan, karavanlarda yaşayan ve güvenceden yoksun gezicilerin hayatını konu ediniyor.
  • Filmin ana karakteri Fern geçmişte Nevada’daki işçi kasabası Empire’da yaşarken çalıştığı maden şirketi ekonomik krizin etkisiyle 2011’de kapanıyor.
  • Gig ekonomisinin yerleşik bir gerçek olduğu ve Amerikan Rüyası’nın neredeyse tarih olduğu günümüzde geçen Nomadland, Empire kasabasının kısa tarihiyle açılıyor; 
  • 2011'de alçı taşı madeni kapatıldıktan sonra yine şirket tarafından kurulan, kendi sosyal tesisleri, yaşam alanları, düzayak konutları olan Empire’ın terk edildiği ve posta kodunun dahi "sonlandırıldığı" seyirciye bildiriliyor
  • Filmin alegorik bir anlatımı olsa da hikayesinin gerçeğe dayandığı pekâlâ söylenebilir çünkü Amerika'daki pek çok kasaba ve şehir, ülkenin sanayi ve küresel finansal kriz sonrası ekonomik gerilemesinin ardından benzer kaderlere maruz kalıyor.
  • Fern, “kayıp” kavramı ile tanımlanabilecek bir karakter. Kocasının kanserle ölümcül savaşını ve Empire’da her ikisinin de çalıştığı madenin kapatılmasının ardından, evsiz, eşsiz ve işsiz kalan Fern tüm umutlarını (ve sermayesini) özel karavanına bağlıyor. 
  • Bu sırada da Fern’le aynı deneyimleri paylaşan diğer insanların hayatlarını da onun lensinden izleyebiliyoruz.

 

Filmde, gezici halkın oluşturduğu takas ekonomisi ve armağan ekonomisine dair çokça detay var:

  • Swankie’nin eşyalarını hediye etmesi, Fern’ün çakmağını Derek’e vermiş olması, bir sonraki karşılaşmalarında bira ve sandviçi aralarında takas etmeleri…
  • İşsiz kalan Fern geçici işlerde çalışarak kendini geçindiriyor ve ülkedeki mevsimlik işlerle geçimini sağlayan ve emeklilik yaşını doldurmuş ucuz emek havuzuna katılıyor.
  • Fern’ün İlk başta Amazon’a ait bir depoda çalıştırıldığını görüyoruz. Bu, barkod okuyucularının sonu gelmeyen bip sesleriyle çınlayan ve çevresindeki Nevada çölünün bütününü beyaz ışıkla aydınlatan bir hangar.
  • Amazon deposu geniş açılı çekimler ile ekrana yansıyor, Nevada çölündeki dağlar gibi, onlarla yükseliyormuş gibi gösteriliyor.
  • Amazon yalnızca uzaktan izlenebilen fakat müdahale edilemeyen ve aynı kalan, bölgeye ait doğal bir elemente dönüşüyor.
  • Fern için işler, arkadaşı Linda May'i izleyerek hayatta kalma ipuçları ve "Gizli Park”ın On Emri ile onlara bu hayat mücadelesini nasıl dönüştüreceklerini öğreten VanDwelling internet gurusu Bob Wells ile tanıştıktan sonra başlıyor.
  • Gezici topluluk geçici işlerde çalışarak kapitalist sömürüyle karşı karşıya kalmaktan yorulmuştur.
  • Topluluk, kendi içinde takası, hediyeleşmeyi, karşılıklı iş birliğini, birlikte dayanışmayı ve mücadeleyi kutlayan, beraberce sosyalleşen, maddiyatı ihtiyaç odaklı değerlendiren ya da maddiyatı manevi değeriyle gören bir kültür oluşturmuştur.
  • Fern’ün baba yadigarı tabaklara gösterdiği değer ve özen maneviyatın filmdeki gücünün bir göstergesi gibidir. 
  • Nomadland, geçim kaynaklarını kaybeden ve göçebeliğini ruhsal bir arayış, yerleşik yaşam biçimlerinin kasıtlı olarak reddedilmesi, alışılagelmiş, ticari ve tüketici değere karşı koyma olarak tanımlayan göçebelerin mücadelelerini gün yüzüne çıkarıyor.
  • Fern’ün göçebeliği, bu iki sebebin ortak bir sonucu gibi görünüyor ve yolculuğunun ardındaki neden filmin sonlarına kadar belirsizliğini koruyor. 
  • Kız kardeşi Dolly ve ailesiyle lüks banliyö evlerinde karşılaştıktan sonra, iki kardeş, Dolly'nin Fern'ün aykırılığı olarak değerlendirdiği tavırlarını ve Fern'ün kendi bağımsızlığı için baskın bir dürtü olarak gördüğü öz hislerini tartışma fırsatı buluyor.
  • Filme dair belki de en umut verici şey, farklı yaşam stillerine, zevklere ve renklere karşı açık tavrı ve kabulü olabilir. Üstelik bu kapsayıcılık, çeşitlilik ve kabul her zaman ekonomik bir zorunluluğa dayandırılmıyor.
     

KAYNAK

https://www.newyorker.com/culture/the-front-row/nomadland-reviewed-chloe-zhaos-nostalgic-portrait-of-itinerant-america

Sizden Gelenler: Borç Öderken Birikim Yapılır mı?Özlem Denizmen bugünkü Posta Gazetesi köşesinde gelirinin bir kısmı borca giden Erman Bey'in nasıl birikim yapabileceğini cevaplıyor!

 

Etiketler Ekonomi
Yorumlar
Kalan Karakter 800